Πως θα διαβάζουμε στο παιδί μας

Παιδί, Χωρίς κατηγορία 10 Ιουλίου

O τρόπος που θα μάθει ένα παιδί να διαβάζει, έχει καταλυτικό ρόλο στην σχέςη που θα αναπτύξει με την μάθηςη. Ας δούμε λοιπόν ως γονείς πως μπορούμε να το καταφέρουμε.

• Επιλέγουμε σταθερό χώρο για να διαβάζει το παιδί (πχ: στο δωμάτιό του ή σε ένα άλλο δωμάτιο που έχει διαμορφωθεί αναλόγως). Να θυμάστε οτι ο χώρος μελέτης θα πρέπει:

  1. Να είναι μακριά απο παράθυρο, και ιδανικά να μην υπάρχει στο δωμάτιο τηλεόραση, υπολογιστής ή κινητό.
  2. Καλό θα ήταν το παιδί να έχει το πρόγραμμα της εβδομάδας μπροςτά του.
  3. Ένας μικρός πίνακας θα είναι πολύ χρήςιμος στην οργάνωςή του, καθώς θα γράφει με την βοήθεια του γονέα, τα μαθήματα που έχει για μελέτη καθημερινά.  Τελιώνοντας λοιπόν ένα μάθημα, θα διαγράφεται απ´τον πίνακα, κατανοώντας έτσι οτι η «εργασία» του φτάνει στο τέλος.

• Η ικανότητα για συγκέντρωση ενός παιδιού στις πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι περίπου 15-20 λεπτά.  Αν χρειαστεί όμως περισσότερο χρόνο, καλό θα ήταν να κάνει ένα μικρό διάλειμμα για κολατσιό ή να ρίξει την μπάλα 2 φορές στο καλάθι.

•  Σημαντικό είναι να καλλιεργήςουμε στο παιδί την αυτονομία, και κατ’ επέκταση το να έχει καλή εικόνα για τον εαυτό του. Η συνεννόηςη με τον δάςκαλο του, βοηθά στο να υπάρχει κοινός τρόπος μάθηςης της μελέτης του παιδιού. Σύμφωνα με την σχολική ψυχολόγο, Ντόρα Λουκίδη: «Μόνο για τον πρώτο μήνα της Α΄ Δημοτικού διαβάζουμε συνεχώς μαζί του, και αν το παιδί δυσκολεύεται, το βοηθάμε στη μελέτη μέχρι και το πρώτο τρίμηνο, μέχρι τα Χριστούγεννα δηλαδή, που ολοκληρώνεται η διδασκαλία όλων των γραμμάτων». Πώς το πετυχαίνουμε; «Σταδιακά, όταν βλέπουμε ότι κάποια πράγματα το παιδί μπορεί να τα κάνει μόνο του, π.χ. την αντιγραφή, απομακρυνόμαστε, λέγοντάς του: “Βλέπω ότι σ’ αυτό είσαι πολύ καλός. Σε εμπιστεύομαι και από ’δώ και πέρα μπορείς να το κάνεις μόνος σου. Φυσικά, θα είμαι εδώ αν με χρειαστείς. Έχω τις δουλειές μου, αλλά είμαι διαθέσιμη”».

• Πολλά παιδιά καθυςτερούν να ολοκληρώςουν το διάβαςμά τους, όμως το να τα πιέζουμε εμείς να τελιώςουν σύντομα, δεν τους βοηθά μελλοντικά, οταν εμείς θα λείπουμε απ’ εκεί. Μια έξυπνη τεχνική για να εφαρμόσουμε, είναι η κλεψύδρα.  Ένα παιδί δεν μπορεί να κατανοήσει την έννοια του δεκαλέπτου, βλέποντας όμως την άμμο να πέφτει, καταλαμβαίνει αν έχει λίγο ή πολύ χρόνο για να κάνει την άσκησή του.

• Η επιβραβευςη είναι πολύ σημαντική στο να προςπαθεί το παιδί μας και να τα καταφέρει. Για παράδειγμα, συμφωνούμε ότι αν τελιώςει τα μαθήματα έγκαιρα, θα μπορεί να παίξει. Επιβράβευςη είναι να κάνει το παιδί μια δραςτηριότητα και οχι υλική αμοιβή (δηλ. χρήματα, γλυκό).

• Δεν διορθώνουμε ποτέ εμείς λάθη που εντοπίςαμε στο διάβαςμά του, αλλά το παρακινούμε να ξανακοιτάξει τις ασκήσεις και να τα εντοπίσει μόνο του. Αν δεν κάνει καλά γράμματα ή παρατηρούμε ίδια ορθογραφικά λάθη, εξηγούμε του πως έχει τη δυνατότητα να τα καταφέρει πολύ καλύτερα. Αφού αρχίςει να διαβάζει μόνο του, δεν χρειάζεται να ελέγχουμε τα τετράδιά του πλέον, αρκεί να το ρωτάμε αν κατάφερε να διαβάσει όλα του τα μαθήματα.

• Η επαφή με τον δάςκαλό του, μας βοηθά στο να μαθαίνουμε την πρόοδό του.

Ένα υπερκινητικό παιδί, αρνείται να διαβάσει και έχει δυσκολία συγκέντρωσης ή υπερκινητικότητα. Συνήθως εντοπίζεται από το νηπιαγωγείο, προτείνοντας στους γονείς να επιςκεφτούν εργοθεραπευτή. Οι γονείς πάνω απ’ όλα πρέπει να είναι σταθεροί στους κανόνες που θέτουν.
Ιδανικά, το πρόσωπο που θα διαβάζει στο παιδί σπίτι να είναι σταθερό. Αν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε πρέπει να βεβαιωθούμε ότι υπάρχει κοινή γραμμή στον τρόπο.

Πες μας την Γνώμη σου!

Γραφτείτε στο newsletter μας!

Κάνε την εγγραφή σου για να λαμβάνεις τα νέα μας!

[contact-form-7 id="62" title="Newsletter"]