Απολαυστικές και υγιεινές ιδέες για το πρόγευμα στο σχολείο

Διατροφή, Παιδί 09 Οκτωβρίου

Οι διατροφικές επιλογές στο νηπιαγωγείο και το σχολείο μπορούν να επηρεάσουν πέρα από την υγεία του παιδιού σας και την αθλητική και σχολική του απόδοση. Η έλλειψη χρόνου προετοιμασίας των σχολικών γευμάτων το πρωί είναι πρόβλημα για τους γονείς, μπορεί ωστόσο να ξεπεραστεί με προετοιμασία των γευμάτων από τη νύχτα ή ακόμη με αγορά των σωστών τροφίμων από γειτονικά αρτοποιεία ή τα σχολικά κυλικεία.

Δρ Στάλω Πάπουτσου

Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

+357 99335110, stalo.papoutsou@gmail.com

Στάλω Πάπουτσου Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

 

«Τρώγε το πρωί σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν άρχοντας και το βράδυ σαν ζητιάνος» λέει η σοφή λαϊκή ρήση θέλοντας να δείξει τη σημασία του πρωινού γεύματος. Σήμερα, οι επιστήμονες της διατροφής, αναγνωρίζουμε την τεράστια σημασία του πρωινού για τα μικρά παιδιά, τόσο για την θρεπτική του αξία αλλά και για τη συμβολή του στη πρόληψη της αύξησης βάρους μέσω της ρύθμισης της όρεξης και της πείνας. Συνεπώς, μην αφήνετε ποτέ το παιδί να φεύγει για το νηπιαγωγείο ή το σχολείο με άδειο στομάχι. Φροντίστε όμως και τα σχολικά προγεύματα τόσο για τα παιδιά του δημοτικού αλλά και για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας στα οποία δεν προσφέρεται καθορισμένο πρόγευμα στο νηπιαγωγείο, σχεδιασμένο ή ελεγμένο από ειδικό.

Πιο κάτω αναγράφονται εύκολες ιδέες για να φτιάξετε νόστιμα σάντουιτς χρησιμοποιώντας ψωμί ή κυπριακή ή αραβική πίτα ή μικρό φραντζολάκι πολύσπορο ή ολικής αλέσεως:

  • Βραστό ανάλατο ζαμπόν γαλοπούλας και κίτρινο τυρί μειωμένο σε λιπαρά και λαχανικά
  • Κοτόπουλο και κίτρινο τυρί μειωμένο σε λιπαρά και λαχανικά
  • Βραστό ανάλατο ζαμπόν γαλοπούλας με τυρί κρέμα μειωμένο σε λιπαρά και καλαμπόκι
  • Βραστό αυγό με κίτρινο τυρί μειωμένο σε λιπαρά (για κατανάλωση στο 1ο διάλειμμα για να μην χαλάσει στις υψηλές θερμοκρασίες)
  • Χαλούμι, ντομάτα, ελαιόλαδο, ρίγανη
  • Ταραμά, μαύρες ελιές και λαχανικά (νηστίσιμο/χορτοφαγικό)
  • Μέλι ή μαρμελάδα με κίτρινο τυρί μειωμένο σε λιπαρά
  • Ανάλατη αναρή και λαχανικά

Από τα αρτοποιεία μπορείτε για ευκολία να επιλέξετε 1-3 (ανάλογα με την ηλικία του παιδιού) μικρά αρτοποιήματα ζύμης π.χ. μικρές ελιόπιτες ή κολοκοτές ή ταχινοπιτάκια ή χαλουμοπιτάκια. Στη σχολική καντίνα των δημοτικών προσπαθήστε αναγνωρίσετε τα αντίστοιχα υγιεινά γεύματα (μικρά σάντουιτς ή αρτοποιήματα χωρίς σφολιάτα και αλλαντικά). Βεβαιωθείτε ότι το σχολικό κυλικείο έχει αναρτημένο τον τιμοκατάλογο έτσι όπως καθορίζεται από το Υπουργείο Παιδείας και ότι δεν προσφέρει τρόφιμα και ροφήματα εκτός καταλόγου.

Επιπλέον, εάν επιθυμείτε να κρατήσετε χαμηλό έως και μηδαμινό το χαρτζιλίκι των παιδιών, για το 2ο ή 3ο διάλειμμα μπορούμε να τους προμηθεύσουμε με φρούτα και νερό ή εναλλακτικά φρεσκοστυμμένο χυμό (σε παγουρίνο για να διατηρείται δροσερός). Επίσης ένα μικρό κομμάτι (50-70γρ) σπιτικό κέικ σοκολάτας μία φορά την εβδομάδα μπορεί να αποτελέσει καλή επιλογή για σνακ. Τέλος, κράκερς, κριτσίνια, καθώς και ρυζογκοφρέτες, που τα παιδιά τις λατρεύουν, είναι ιδανικές επιλογές. Τολμήστε να φτιάξετε στο σπίτι μπάρες με δημητριακά σοκολάτας, βρώμη, μέλι, ξηρούς καρπούς κλπ σε μεγάλη ποσότητα. Διατηρούνται αρκετό καιρό  στο ντουλάπι εξοικονομώντας σας αρκετά χρήματα.

Εν κατακλείδι, επιμεληθείτε προσεχτικά το σχολικό κολατσιό των παιδιών και εκπαιδεύστε τα στο τι να επιλέγουν από τα κυλικεία. Ελέγξτε το ποσό χρημάτων που τους δίνετε, ζητάτε τα ρέστα και ρωτάτε να μαθαίνετε τι αγορές έκαναν με αυτά που ξόδεψαν. Να θυμάστε πως τα σχολικά γεύματα πρέπει να εξασφαλίζουν στα παιδιά επαρκή ποσότητα υδατανθράκων για ενέργεια στις σχολικές τους δραστηριότητες (ψωμί, δημητριακά, φρούτα), βιταμίνη C για πρόληψη των κοινών κρυολογημάτων το χειμώνα (φρούτα, φρέσκοι χυμοί) φυτικές ίνες για τη καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος (φρούτα, δημητριακά και ψωμί ολικής αλέσεως) και φυσικά ασβέστιο (τυροκομικά ή γαλακτοκομικά προϊόντα).

Πες μας την Γνώμη σου!

Γραφτείτε στο newsletter μας!

Κάνε την εγγραφή σου για να λαμβάνεις τα νέα μας!

[contact-form-7 id="62" title="Newsletter"]